Allmänt

EN DAG PÅ NORRA GOTLAND…

De senaste dagarna har varit en blandning mellan lugn och ro och härliga saker; som exempelvis middag med Helena, Pierre och Vendela inne i Visby, poolfest hemma hos min syster och en härlig After Beach. Men detta återkommer jag om i kommande inlägg.

Idag tänker jag dela med mig av lite utflyktstips på norra Gotland. Vår kompis Niclas hämtade upp oss vid 09.30 igår och vårt första stopp blev vid Rute Stenugnsbageri där vi tog en förmiddagsfika.

Alltså de har så mycket gott…

För mig blev det en äggmacka på fröknäcke.

Mitt emot ligger Rute Lada; en liten butik med keramik, coffee table books, inredning och en massa annat smått och gott.

Nästa stopp blev Furillen som är en ö som ligger öster om Gotland. Här har det historiskt bedrivits kalkstensindustri men det har också varit ett militärt skyddsområde vilket innebar att allmänheten inte fick tillträde till Furillen förrän i början på 1990-talet. Den kände fotografen Johan Hellström har byggt ett fint hotell; Fabriken Furillen i den suggestiva miljön och här har många modefotograferingar genomförts under åren. Elisabeth Hellström som står bakom Hellström Gin är för övrigt Johans dotter.

I helgen som gick så har det varit en musikfestival så det var rätt rörigt eftersom de höll på att röja upp efter festivalen men när man tittar på alla spår så verkar det ha varit ett stort och härligt engagemang.

Det är en otroligt häftig miljö här ute på Furillen och Restaurang Rot som tidigare höll till i Norrlanda har flyttat hit till Fabriken.

När man åker till Furillen så passerar man Lergrav. Vi stannade till där på tillbakavägen. Här finns ett raukfält och den mest kända rauken här är Lergravsporten.

Mot havet så finns ett litet rökeri.

Och där åt vi en god lunch på bryggan.

Enkelt och gott till humant pris.

Nästa besöksmål blev Bungenäs som är en halvö, också på östra sidan av Gotland. Precis som Furillen är Bungenäs ett gammalt kalkstensindustriområde och förr ett militärt skyddsobjekt. Den här platsen är också så speciell. Man parkerar ca 700 m från själva området så man får vara beredd på en liten promenad.

Lammen strövar fritt på Bungenäs så det är viktigt att stänga grinden efter sig.

Kalkstensindustrin startade upp i början på 1900-talet och på den tiden bodde man ofta vid arbetsplatsen vilket betydde att det skapades ett helt eget litet samhälle. De gamla arbetarbostäderna ser man inte av idag…

… men den gamla Konsumbutiken finns kvar, idag i form av ett café.

En liten strand finns…

… nedanför den gamla matsalen som idag är en mycket uppskattad restaurang. De har olika sittningar så här måste man boka i förväg.

De gamla militärsängarna vittnar om att Bungenäs också har varit ett militärt skyddsobjekt sedan början på 1960-talet. Allmänheten har inte haft tillträde hit förrän på senare år så det var först när jag var vuxen som jag äntligen fick uppleva Bungenäs.

Vill man bara glida in och äta utan att boka bord så finns det en restaurang och en bar i den gamla kalkladan. Här brukar det arrangeras konstutställningar och konserter.

När vi kände oss klara på Bungenäs så körde vi vidare några km till Prima Gård som ligger i Bunge. Här har Emma och hennes man Martin skapat en härlig oas. Här tog vi en eftermiddagsfika.

Emma är keramiker och skapar så fina grejer!

Temat för dagen var kalkstensindistri och vårt nästa stopp blev vid Bläse. Området där Bläse ligger kallas för Stenkusten och här finns också en restaurang i den gamla kalkstensladan. Man kan också få sig en åktur med det gamla stentåget.

Vårt sista besöksmål blev Salthamn där det varit en minkfarm tillbaka i tiden. Salthamn ligger på den västra sidan av Gotland norr om Visby och i den gamla nedbrunna foderfabriken finns det numer en restaurang och butiken ”Rolf & Friends” som under lågsäsong finns hemma i Vasastan i Stockholm.

Det var några tips om vad som kan vara värt ett besök om man befinner sig på Gotland. Det finns ju så otroligt mycket att uppleva här på ön så det här är bara en liten bråkdel.

Något som vi upplevde som annorlunda under gårdagens utflykt var att det var så lite folk i omlopp. Den här veckan på sommaren och med ett bra utflyktsväder som det var igår då man inte brukar vilja vara på stranden så var det förvånansvärt lugnt. Det brukar vara ett myller av turister men det jättelite folk vart vi än stannade. Kanske har man börjat tröttnat på att betala hutlösa priser för att ta sig över till Gotland med färja och väljer att resa utomlands eller till andra delar av Sverige? Eller har debatten om att gotlänningar inte gillar turister (efter att två personer uttalat sig i media) och att man jämför med problematiken på Mallorca, Menorca, Ibiza etc påverkat? Det lär visa sig när den här säsongen ska summeras. Den största delen av gotlänningarna välkomnar turister men sen finns det några få som skramlar mycket och får mycket utrymme vilket är så tråkigt.

Välkomna till Gotland säger jag!

Nu ska vi njuta av våra sista dagar på Gotland eftersom vi åker härifrån tidigare än någonsin i år. Vi ska tillsammans med alla barnen iväg på en liten resa i helgen som kommer. Det är lite dubbla känslor att lämna ön så tidigt men vi ska till en annan ö vilket vi ser fram emot så mycket.