• Allmänt

    MYSIGT PÅ UTEPLATSEN…

    Lagom när vi fått någorlunda ordning på vår uteplats med växter och solcellslampor så är det dags för oss att lämna för att åka till Gotland. Vi tröstar oss med att vi ändå har kunnat sitta mer på vår uteplats i år än vad vi hade möjlighet att göra förra året eftersom den blev klar så sent. Tyvärr så har vi inte fått igång vår nya Weber-gasolgrill. Vi köpte den på EL-giganten men har inte fått till det med gasolen. Då visar det sig att de sålt en grill som funkar i Europa men inte i Sverige så nu måste munstycket till gasolen på grillen tas bort på något sätt och ersättas med ett annat. Hur dåligt!!! Det är inget vi hinner med innan vi åker så det var lite snopet.

    Vädret har i alla fall varit väldigt fint vilket ändå har varit en bonus. Det var först igår kväll det kom en regnskur. I år har vi en sån tur att vi har fått nya grannar som kommer att vara hemma mest hela sommaren och de kommer att vattna lite under tiden som vi är borta vilket är toppen!

    Häromdagen var vi som sagt och köpte ett gäng solcellslampor som vi har satt ner i våra blomlådor. Det blir jättemysigt när mörkret lägger sig.

    I söndags var vi och träffade Lillkusinen. Tage fyllde 3 år och det var klart att han skulle firas. Älskade lilla gullungen, tänk att han redan är så stor. Och inom några veckor så ska han också bli storebror. Ture är på väg!!! Det blev några mysiga timmar på Lidingö.

    I övrigt har det inte hänt så mycket mer här hemma förutom fix inför att vi nu bommar igen här i Vasastan och förbereder för sommarflytt till Gotland och flytt till vår nya lägenhet inne i Visby. Det kommer bli en spännande sommar.

    Ha en fortsatt fin vecka!

    KRAM!

  • Mode

    DET HAR STÅTT PÅ KAN MAN SÄGA…

    Innehåller reklamlänkar till Malina och Miinto.

    Men vart tog maj månad vägen hörreni? Det går så himla snabbt den här tiden på året och idag går vi in i juni. Det är ju också starten på sommaren och juni är min favoritmånad eftersom vi nu har hela sommaren framför oss. Älskar den känslan!

    Den senaste veckan har det stått på kan man säga. Tidigt i onsdags tog jag båtbussen ner till Nynäshamn och sen färjan över till Gotland. Köparna av vårt hus ville se huset en gång till och såklart löste vi det.

    Vendela kom och hämtade mig när jag kom fram och sen gick vi till Stora Torget och vidare till Surfers och åt middag. Mysigt att få umgås med henne och jag sov även över i hennes lya eftersom jag inte var så sugen på att åka ut till Tofta på kvällen.

    Bussen går precis utanför Vendela och stannar där vår väg går ner så jag behövde inte ha med mig någon bil den här gången. Så smidigt. Jag mötte upp den ena av köparna och hon fick gå runt i lugn och ro och kolla in husen. Vi kommer att ge bort en hel del som vi inte kommer att ha användning för och de kommer även att köpa det mesta av våra möbler, grill, muurikka, TV:n mm så vi kommer inte att behöva anlita någon flyttfirma när det är dags att lämna.

    Även om det bara blev några timmar i Tofta så var det fint att få njuta en stund av fågelkvitter, syrener och liljekonvalj.

    Sen tog jag bussen in till Visby igen. Jag hälsade på min mamma en kortis innan jag gick ner till färjan. Var hemma vid 21-tiden och då stöp jag isäng.

    I fredags skulle vi egentligen gå ut och äta med vänner men det blev inställt så det blev en lugn kväll hemma.

    I lördags växlade jag upp igen. Det var dags för min mamma att kvittera ut sin 85-årspresent som hon fick av mig och min syster. De hade tagit flyget upp till Stockholm under fredagen och under förmiddagen möttes vi upp på Djurgården. Eftersom det var Stockholm Marathon så stängdes Djurgården av för buss- och spårvagnstrafik vilket innebar att jag fick ta sista bussen som gick och landade in redan vid 10.30.

    Första stoppet var vid Villa Godthem där vi åt en god lunch.

    Min topp och byxor finns HÄR och HÄR och finns i flera färger. Den här outfiten kommer jag att bo i, i sommar… Den passar från allt från fest, som reseoutfit till hemmahäng och är så skön.

    Så här såg den ut på mig när jag var på Gotland förra svängen och jag skulle på festligheter.

    Nästa stopp var Hasselbacken där vi satt på 1:a parkett och såg alla maratonlöpare springa förbi.

    Vid 15-tiden gick vi över till Cirkus för att se musikalen &Julia som bygger på Max Martins alla fantastiska låtar. Alltså, jag blev helt golvad… Jag är inte så förtjust i musikaler. Jag har sett ett gäng under åren och det är bara två som fastnat; Chess i London i mitten av 80-talet och The Phantom of the Opera. Och så nu den här. Det är fullt ös från start och hatten av för artisterna! Victor Norén, Sussie Eriksson, Oscar Zia och Rennie Mirro är några av de mest kända namnen. Och Johanné Nugas som spelar huvudrollen… vilken stjärna! Missa inte den här föreställningen. Galet bra!!!

    Sen var det ett bestyr att ta sig hem också. Även om det inte var några löpare kvar på Djurgården så släpptes inte kollektivtrafiken på förrän vid 19.30-tiden och det fanns inga taxis att få tag på men tillslut kom vi med en färja till Slussen och därifrån kunde vi ta en Bolt hem till oss. Kvällen avrundade vi sen med en middag på Tennstopet. En härlig dag och jag tror att mamma var supernöjd!

    Igår var det jag som blev firad och det blev jag av Per eftersom barnen lät sin mormor kvittera ut ännu en 85-årspresent med en brunch på Josefinas. Hon fick en härlig dag med barnbarn och barnbarnsbarn

    Jag blev bjuden på en lyxig frukost och därefter en lunch på Mellqvists matbar på Rörstrandsgatan. Nu är äntligen allt vägarbete klart och hela gatan är nu mest en gågata. Det blev verkligen superbra!

    Efter ett gäng härliga timmar i solen gick vi hem och lite senare blev jag bjuden på en god middag. Två härliga dagar i ett soligt Stockholm!

    HÄR hittar ni också ett skönt set som jag hade på mig igår. Jag har L i toppen och M i byxorna så byxorna är lite stora i storleken. Oklart om toppen finns kvar men byxorna kan man ha till vad som.

    Nu är det måndag, slut på sus och dus och en ny vecka har startat upp. Fint det också. Solen skiner och värmen verkar ha kommit för att stanna. Man kan inte bli annat än glad.

    Ha en fortsatt fin måndag!

    KRAM!

  • Mode

    LITE NYTT OCH SÅ BLEV DET EN JUBILEUMSMIDDAG…

    Inlägget innehåller reklamlänkar till MQ Marqet.

    Oj vad det står på nu. Vi är redan i slutet på maj, det går så fort och allt slår ut överallt. Snart går vi in i juni; min favoritmånad och då har förhoppningsvis den värsta allergin gått över. Jag tror mig nu veta att det är ek som jag reagerar mest på. I söndags mötte vi upp Philippa och tog båten ut till Vaxholm där vi åt en god lunch i hamnen innan det blev häng hemma hos Jacob med familj. När vi satt ute på deras altan blev jag så galet allergisk; jag nös och ögonen och näsan rann okontrollerat. Jacob kollade upp att det var just pollen av ek som var värst där och då. De har också tre ekar i sin trädgård så det förklarade ju saken.

    Ikväll har vi varit på ett 20-årsjubileum på Grappa; en italienare som ligger runt hörnet där vi bor. Det var flera år sedan vi åt middag där men nu erbjöd de en tre-rättersmeny för 395 kronor så vi passade på.

    Allt var supergott!

    Jag invigde också mitt nya set som ni hittar HÄR och HÄR. Så skönt material och jag har storlek M men den är lite stor i storleken eftersom jag oftast har L. Mina solbrillor kommer från Oliver Goldsmith. Jag tappade bort mina när jag var i Valencia och jag har letat ett tag efter ett par nya men nu hittade jag ett par som jag blev alldeles kär i. Nu ska jag bara hålla ordning på dem också…

    I morgon blir det en snabb tur till Gotland för att möta upp de som har köpt vårt hus. De vill ta en extra titt så då passar jag på att umgås lite med Vendela också. Tänk nu är det bara drygt två veckor kvar tills vi flyttar ner till Gotland för att stanna över sommaren… så mycket spännande som är i loopen.

    Ha en fortsatt in vecka!

    KRAM!

  • Allmänt

    HAR HAFT LITE SVÅRT ATT HITTA ORDEN…

    Nu är vi hemma i Stockholm igen sedan några dagar efter rätt många dagar på Gotland. Vi har haft fina dagar med flera födelsedagsfiranden men det har också varit sorgligt. En av våra fina vänner somnade in i söndags och det har inte riktigt gått att ta in och jag har haft svårt att hitta orden här inne. Hon kämpade så hårt men tillslut så gick det inte längre. Nu har himlen fått den finaste av änglar!

    Att leva här och nu har aldrig känts viktigare. Vi ska inte vänta med något. Vi ska istället ta tillvara på det som kommer till oss.

    Ha en fin avslutning på veckan och kom ihåg; HÄR OCH NU!

    KRAM!

  • Allmänt

    SUS OCH DUS OCH LITE BARNBARNSMYS…

    Ja här har det varit sus och dus i helgen minsann. Vi landade in på Gotland natten mot fredag och vaknade upp till sol och klarblå himmel när morgonen kom. Sen har det varit full fart med roligheter hela helgen lång.

    Men förra veckan startade upp med det bästa…

    … att få umgås med ett av barnbarnen. Förra måndagen åkte jag till Lidingö och var med och hämtade Tage på förskolan. Älskade unge… så underbart glad och mysig!

    Tänk att han blir tre år snart. Det har gått så himla fort och i sommar blir han storebror till en liten Ture. Vi gick till ”berget” där de alltid äter glass på fredagar och sen när vi kom hem så blev jag bjuden på en god risotto innan jag vände hemåt igen. Mysigt att få umgås i några timmar.

    I fredags morse trollade jag fram en lite lyxigare frukost till Per som fyllde år… och när vi jobbat klart så gick vi ner till Tofta Beach House där jag bjöd födelsedagsbarnet på en tidig middag.

    Vi började med lite champagne ute i solen. Det var så varmt och skönt och vi kunde sitta ute under hela middagen.

    Ostron och sen en gös. Grymt gott!

    Det blev några härliga timmar i solen innan vi gick hemåt igen.

    I lördags vad det dags för den årliga LUS:en tillsammans med ett helt gäng av fina vänner (bild lånad av Annika).

    Men först fick jag besök av Susanne och Kristin som kom med bussen och var lite tidiga så vi tog ett glas bubbel på vår altan innan Per skjutsade ner oss till Tofta Beach House. Det blev en favorit i repris för mig.

    Och de här två… Stina och Jessica som drar ihop det här gänget för en LUS i maj varje år. Hatten av för dem!

    Årets LUS-uppsättning (bild lånad av Jessica).

    Så fina goodiebags! (bild nr 2 lånad av Susanne)

    Lycka är att få sitta vid havet och ha det gött med fina vänner!

    (Bilder lånade av Annika)

    (Bilder lånade av Annika)

    Den här mina vänner får ni inte missa i sommar; Chandon garden spritz. Lägg den på minnet. Den finns på Systembolaget och är hur god som helst.

    Efter några timmar i solen så var det dags att runda av. Men vilken fin dag vi fick tillsammans och jag är så glad över att jag har dessa tjejer i mitt liv. De är vackra både på insidan och utsidan och jag är så tacksam för dem!

    Igår var det födelsedagsgrill här hemma. Både Per och Lilly har fyllt år så det blev ett litet firande. Vendela skulle ha varit med men hon fick göra en akututryckning på jobbet så hon blev blåst på kvällen. Men mamma och Lilly var här och det blev en mysig kväll!

    Idag har vi varit och kollat in vår nya lägenhet lite närmare. Per har ju inte ens sett den så det blev premiär för honom. Lyckligtvis gillade han den lika mycket som jag vilket jag i och för sig inte tvivlade på men man vet ju aldrig. Och fint av honom att känna förtroende för mig och att jag fick mandat att göra affär utan att han ens sett den. Om en dryg månad får vi tillträde och som vi längtar nu…

    En susig och dusig helg och mot slutet av veckan väntar mer sus och dus. Tur att jag tagit semester den här veckan!

    Vi hörs!

    KRAM!

  • Allmänt

    VILKEN PANGHELG…

    Vilka pangdagar vi fick här i Stockholm över helgen. Sol och värme och ett skönt utehäng. Som mest var det 24° men idag är vi åter i verkligheten. 7°, mulet, kallt och burrigt. Men det gjorde inte så mycket för vi behövde uträtta en del ärenden idag eftersom vi bara har hängt ute i solen i två dagar och inte gjort annat än latat oss och njutit.

    Igår förflyttade vi oss till Kungsholmen och Mälarpaviljongen.

    Vi hängde på låset och fick en av våra favoritplatser precis vid vattnet.

    Så fint att sitta här och se alla som paddlar kanot…

    …seglar eller badar bastu på bastuflottarna.

    Ja här blev vi kvar i flera timmar och här har de god lunch så vi beställde in köttbullar med potatismos som var riktigt bra. Så fint att vi fick de här dagarna och en liten försmak på sommaren.

    I veckan som kommer väntar jobb, hämtning av lillkusinen på förskolan, fotvård och på torsdag reser vi över till Gotland. Jag har tagit semester hela Kristi Himmelfärdsveckan och då ska vi bland annat få komma till vår nya lägenhet och kolla in den lite mer. Sååå spännande!

    Ha en fortsatt fin söndagskväll!

    KRAM!

  • Allmänt

    NÄR SOMMAREN KOM TILL STOCKHOLM…

    Igår kom den… den riktiga sommarvärmen. Lite för plötsligt och tidigt kanske eftersom det i veckan som gick var så kallt så vi funderade på att ta fram våra dunjackor igen. Men vi njuter av det som är och tar tacksamt emot all sol och värme som kommer till oss.

    Dagarna bara rullar förbi i full fart och det har hänt massor sen senast jag publicerade ett inlägg.

    Jag har kommit igång med min träning igen. Jag är expert på att gå ut för hårt och sen så tröttnar jag men nu har jag gått till gymet två ggr/vecka istället för att brassa på med tre gånger direkt. När jag väl kommer dit så tycker jag att det är kul men fasen var det tar emot innan.

    Hur tränar ni? Jag kör mest lösa vikter och roddmaskin. Maskinerna på gymmen passar sällan mig och då är det lättare med lösa vikter tycker jag.

    I veckan som gick kom vår fina Vendela och mellanlandade hos oss innan hon reste till Amsterdam med en kompis. Det är så mysigt när barnen sladdar förbi lite hit och dit. Vi fick en fin kväll ihop och en härlig lunch dagen efter innan det var dags för henne att ta flygbussen till Arlanda.

    Igår, på Valborgsmässoafton kom värmen till oss här i Stockholm och Vasaparken fylldes med människor. En del hade picknick, andra satt och läste, några spelade basket och fotboll och vissa satt på någon av uteserveringarna och tog ett glas. Jag älskar den här parken!

    Idag gick vi över till Kungsholmen…

    … och landade in på Mariedahls trädgårdscafé. Det här stället ligger precis intill Karlbergskanalen och är ett jättemysigt ställe. Maten är kanske inte av högsta klass men vi brukar landa in här för ett glas.

    När vi kände oss klara fortsatte vi längs med Karlbergskanalen…

    … med utsikt över Karlberg där folk låg och solade.

    Vi gick över S:t Eriksbron hem till Vasastan…

    … och gick längs med Odengatan…

    … till Le Bon Plat. Den lilla franska restaurangen som vi gått förbi 100 ggr men aldrig stannat till vid.

    Men nu gjorde vi det och åt en sen lunch… en Bouef… Så god!

    När vi kom hem var det 24° ute så vi slog oss ner på vår uteplats och tog ett glas Cava. Hur skönt väder!!!

    De flesta av våra växter har överlevt vintern lyckligtvis men det får bli en tur till något växthus i närtid för att komplettera eftersom några har kolat vippen…

    Vi brukar alltid vara på Gotland över Valborg men i år blev det inte så. Nu brukar vi inte fira Valborg på något speciellt sätt så det kändes helt ok att stanna kvar i Stockholm i år. Skönt med långhelg, sol och värme och att bara få vara…

    I veckan som kommer går jag upp till 100% på jobbet. Det har gått bra att gå upp till 75% så jag hoppas att 100% ska gå lika bra. Bakslagen blir färre och färre men jag märker ändå att jag har en bit kvar. Närminnet sviker mig i vissa sammanhang, jag har svårt att fokusera mellan varven och jag blir lätt trött och behöver ta en paus med jämna mellanrum. Men jag funkar, jag kan hänga med i vardagen, i sociala sammanhang och även jobbmässigt.

    Under den här tiden har jag verkligen lärt mig vad som är viktigt för mig här i livet. Under fyra månader har jag vänt och vridit på saker och ting och jag vet nu väldigt tydligt hur jag inte vill ha det och hur jag vill forma min framtid.

    Den första delen handlar ju om att sälja vårt Tofta och börja ett nytt kapitel i Visby vilket vi båda är helt överens om. Vi ser så mycket fram emot det men är också tacksamma över att få en sista sommar i vårt hus i Tofta innan vi lämnar.

    Ha en fortsatt fin helg!

    KRAM!

  • Allmänt

    EFTER EN LJUVLIG HELG FICK VI ANLEDNING ATT FIRA…

    I lördags hade vi ett fantastiskt väder här i Stockholm. Det var varmt och solen strålade. Vi gick ner på stan för att fixa en del ärenden men när vi kom till Norrmalmstorg och Vau De Ville så kom vi på andra tankar och så blev det helt plötsligt en rosélunch istället. Vi brukar äta här lite då och då och de har bra mat och bra service.

    Just i lördags så hade Champagneproducenten Bonnet en Pop-up så för 100 kr fick vi varsitt glas och tja, den var helt ok.

    En bättre lunch!

    När vi kände oss klara så gick vi förbi Kungsan och kikade på körsbärsträden och herrejösses vad folk det var där!

    Nästa stopp blev Moodgallerian och A Retro Tale. Jag har länge tänkt att köpa en lite mindre LV-väska än de jag har men det ska ändå få plats solglasögon, plånbok, nycklar mm.

    Och se… där fanns det en som var perfekt för mig, i gott skick och till ett mycket bättre pris än om jag hade köpt en sprillans ny. Nöjd tjej!!!

    Hela helgen har vi gått i spänd förväntan för igår skulle det nämligen ske en besiktning av vårt hus på Gotland och sen om allt var som det skulle så skulle kontraktsskrivningen ske under eftermiddagen. Vi hade även den här gången gett min syster en fullmakt. Och strax efter 14 ringde mäklaren och berättade att allt var påskrivet och klart så efter sommaren ska vi lämna ifrån oss vårt Tofta till en familj som förhoppningsvis kommer att älska det där stället lika mycket som vi har gjort.

    Eftersom vi nu skrivit på för en lägenhet i Visby innerstad och även för att sälja huset i Tofta så firade vi dagen till ära med att äta gott och öppna en fin flaska rött från Portugal som jag fick av Johannes i julklapp. Så gott och mysigt och nu kan vi planera för nästa steg. Men vi har gott om tid på oss för vi får tillträde till lägenheten i mitten på juni och lämnar vårt Tofta i mitten på augusti. Känns fint att få en sista sommar där.

    Ha en fortsatt fin vecka så hörs vi!

    KRAM!

  • Allmänt

    VI FIRADE 15-ÅRIG BRÖLLOPSDAG…

    Tänk att det är 15 år sedan vi sa JA till varandra i Gnisvärds kapell på Gotland. De här åren har gått i en rasande fart för det känns som att det inte alls var längesen, bara några få år sen bara. Alla barnen hade olika uppdrag; Johannes och hans dåvarande flickvän spelade och sjöng; Utan dina andetag och Kärleksvisan, Jacob hade ansvar för ringarna, Vendela hade ansvar för brudbuketten när ringarna skulle träs på. Hon tog sitt ansvar på största allvar. Prästen hade sagt att hon skulle ge Vendela ett tecken när det var dags att lämna tillbaka buketten men det glömde prästen så när jag sträckte mig efter buketten när ringarna var på plats så sa Vendela ”Nej, jag har inte fått något tecken ännu”. Haha – så roligt, jag fick argumentera för att få tillbaka den. Philippa och Lilly hade ansvar för näsdukarna som delades ut till oss som fällde tårar.

    I torsdags när vi båda jobbat klart så kom Per hem med den vackraste av buketter.

    Planen var egentligen att fira stort men det har varit så mycket snurr runt omkring oss nu så vi valde att fira lite lugnt här hemma i Stockholm. Vi bokade ett bord på Brasserie Astoria.

    Deras assietter är så vackra.

    Champagne…

    … ostron…

    … och lite chark.

    Till varmrätt blev det flamberad tournedos med rostad potatis.

    Till efterrätt blev det mintglass med chokladsås.

    En mysig kväll tillsammmans med min person som jag älskar så mycket!

    Den här helgen har vi inte haft något speciellt bestämt alls. Så skönt efter några veckor med full fart. Jag har också gått upp till att jobba 75% och det känns bra och hållbart. Mina gungningar inne i huvudet har jag inte känt av på två veckor nu, minnet har blivit bättre och ostadigheten har också blivit bättre men jag kände av den idag när vi var ute på långpromenad och jag blev lite trött. Då håller jag gärna Per i handen. Men det går framåt och jag är så tacksam för det. Det trodde jag inte när det var som värst i början på året och jag trodde att världens alla hemska sjukdomar drabbat mig. Det finns hopp!

    Ha en fortsatt fin söndag!

    KRAM!

  • Allmänt,  Familj

    DE HAR SPOTTAT UPP SIG…

    Stort tack för all positiv respons på vårt lägenhetsköp i Visby. Det känns så rätt och så bra och jag har fullt upp nu och fundera på vad vi ska ha för stil i vårt nya boende. Grejerna vi har i Tofta passar inte riktigt in så vi måste tänka nytt för vi vill ju inte heller att det ska bli en kopia av hur det ser ut här i Stockholm. Men det är en rolig del i processen…

    Från det ena till det andra. När vi flyttade upp hit till Stockholm för 10 år sedan så gick vi till Stockholm Tapas och åt middag då och då. Det var prisvärt och bra men sen hände något och allt blev bara sämre. Därför har vi inte varit där på flera år men vi fick i dagarna höra att det var riktigt bra igen så vi bokade ett bord där i onsdags…

    … för då kom Lilly hem från Valencia igen. Så mysigt att få se henne igen och även storasyrran som kom ner från Uppsala.

    Så fina assietter på Stockholm Tapas.

    Jag åt kammussla och hjortfilé. Supergott!!!

    Så Stockholm Tapas har spottat upp sig vilket är kul! En mysig kväll med de två yngsta i familjen.

    Idag gick vi ner till stan för att fixa en del ärenden men det blev inte så mycket med det för när vi väl kom ner så var det så varmt och skönt så vi hamnade på en uteservering och blev kvar där. Så kan det bli…

    Ha en fortsatt fin lördag!

    KRAM!