ETT PAR DAGAR PÅ STORA KARLSÖ…

Posted on

Inlägget innehåller reklamlänkar till Ellos och Åhléns.

Det känns som att vi varit borta hur länge som helst men det var faktiskt i förrgår-morse som vi körde till Klintehamn för att kliva på den här lilla båten som skulle ta oss till Stora Karlsö. Gotland är ju inte direkt känt för att ha någon skärgård men några små öar finns det lite hit och dit längs med gotlandskusten, och två av de största heter Lilla- och Stora Karlsö.

Det tar 30 minuter att åka till Stora Karlsö men just den här turen vi skulle lämna av några passagerare på Lill-ön som ni ser här i bild och då tar det sammanlagt 40-45 minuter att komma fram till den stora ön.

Lilla Karlsö är till skillnad mot Stora Karlsö väldigt oexploaterad. Inte för att Stora Karlsö är speciellt exploaterad men där finns det lite fler bekvämligheter. Det finns några bäddar för övernattning på Lill-ön men det finns ingen restaurang etc. så man måste ta med allt själv oavsett om man vill stanna över dagen eller övernatta. Inget för oss som har blivit lite för bekväma med åren.

20 minuter efter att vi lämnade Lill-ön bakom oss så gled vi in i Norderhamn på Stora Karlsö.

Här i Norderhamn ligger restaurangen, museét och några av öns boenden. Vi bodde över i en stuga här i Norderhamn.

När man kommer i land så samlas man vid flaggan där man får information av tillsynsmannen på ön och just den här dagen så hade han hjälp av två hjälpredor som hjälpte till att informera om lite av varje. Sen checkade vi in och tog en fika innan vi gick på upptäcktsfärd.

Ett par hundra meter bortom Norderhamn ligger en liten vik som kallas för “Hien”. Hien är gotländska och betyder typ “undanskymd”. Det var en extra liten vik som fiskarna förr i tiden kunde ha som en alternativ hamn beroende på väder och vind. Här får man bada precis som i Norderhamn men i övrigt får man inte gå ner till stränderna eftersom de ligger inom fågelskyddat område.

I Hien finns det flera olika boenden med vandrarhems-standard. Men man behöver inte ta med egna lakan eller handdukar. Det ingår.

Från Hien kan man ta fyrtrappan upp till fyrhuset. Ett ordentligt träningspass kan jag säga.

Men så värt att få få komma upp till klippan med det vackra fyrhuset.

Hur fint! Här kan man också bo och även i husen som ligger runt omkring. Vi valde att inte bo här eftersom det är en bit att gå ner till Norderhamn och restaurangen men om man inte vill gå ner dit så kan man laga egen mat på plats. Jag måste också erkänna att det här stället känns lite kusligt eftersom Anna Jansson bok/film med Maria Wern “Inte ens det förflutna” utspelas just här.

Vi gick upp i fyrtornet och viken magisk utsikt det är därifrån med Lilla Karlsö och Gotland i bakgrunden.

Vi lunchtid gick vi tillbaka till Norderhamn och mötte upp min syster och hennes man som kom med lunchbåten. Det var nämligen så att våra män fick varsin Karlsöresa i 50-årspresent av vår mamma och som tur var så fick vi fruar följa med.

Lunch med pastasallad utanför för vårt lilla hus.

Utsikten från vårt hus. I det här lilla huset kan man också bo och här finns det två olika rum.

Sen gick vi en sväng tillbaka upp till fyren och då blåste det på riktigt ordentligt.

Mot kvällen var det dags att piffa till sig inför kvällens middag och då började det att mulna på. Liknande kjol i tyll som jag har på mig fast i en annan färg finns HÄR på rea just nu. Snygga jeansjackor som är snygga till kjol finns HÄR.

På väg till restaurangen och precis bakom oss ligger vårt lilla boende (bild lånad av min syster).

Vi åt en jättegod lammstek med potatisgratäng och kollade in sälar i kikaren.

I går morse var det uppstigning tidigt för vid 08.00 serverades det frukost och på förmiddagen gick vi med på en guidad tur runt ön. Första stoppet var vid grottan Stora Förvar. Namnet kommer från att fiskarna förr i tiden förvarade sina grejer just här.

På Stora Karlsö finns det får och de brukar vanligtvis vara väldigt skygga men det var såååå nyfikna på vilka vi var.

Ett utav stoppen var vid sillgrisslornas klipphylla där de tillsammans med sina partners ser ut en egen bit av en av klipphyllorna redan när de “blir ihop”. Just den klipphyllan återkommer sillgrisslorna till efter att de övervintrat i södra Östersjön eller i Nordsjön och där lägger honan ett ägg som de vaktar noga genom att vända ryggen till ut emot havet. När ungen har kläckts och fått växa till sig lite så är det dags för det stora skådespelet som många vallfärdar till att få se i slutet på maj – i början på juni. Pappan flyger då ner till vattnet och lockar- och väntar in att ungen ska flyga ner med mamman som hejar på så mycket hon bara kan. När ungarna väl kastar sig ut så kan de oftast inte flyga utan rasar rakt ner på stranden och tuppar av en kort stund. Eftersom de blivit matade med feta sillar så landar de mjukt på sina magar och över 90% av ungarna överlever när de lämnar sitt bo. När de kvicknat till så tar de sig ut till pappan i havet sen simmar de runt där tillsammans. Sillgrisslorna är tydligen bättre på att simma än att flyga. Fascinerande, eller hur? Fascinerande att de hittar just sin egen pappa och mamma i myllret av alla tusentals fåglar som guppar omkring där ute på havet.

Den här killen; Jonathan guidade oss runt och han var så sjukt kunnig, engagerad, rolig och informativ. Håll utkik efter honom om ni kommer till Stora Karlsö.

Efter ett par timmars rundvanding med rufs i håret var det dags att gå tillbaka till Norderhamn för en lunch innan det var dags att packa ihop våra grejer.

Och vid 15-tiden var det dags för oss att säga hej då till Stora Karlsö och åka hemåt igen. Ser ni personalen på bryggan som vinkar “Hej då” med armformationer? Nu var de bara två stycken men igår när jag såg dem så var de fyra. Fint, eller hur? Till höger om bryggan ser ni restaurangen där vi satt på första parkett med havsutsikt när vi åt middag i förrgår. Till höger om restaurangen ligger vårt boende; stugan Kerstin.

Har ni inte varit på Stora Karlsö så rekommenderar jag verkligen en tripp dit eftersom ön har en jättespännande historia som är intressant att ta del av. Man kan åka dit över dagen eller stanna och bo över. Boendet är enkelt men miljön är fantastisk och vyerna överraskar en hela tiden. Menyn i restaurangen är något begränsad vilket är ett minus tycker jag även om det som serverades var jättegott. Frukosten likaså. Den har potential om man säger så men allt annat väger upp för man åker inte dit för frukosten utan för upplevelsen av ön.

Nu är vi hemma igen och vi har gått in i andra semesterveckan. Så skönt att bara kunna ha det gött och härligt oavsett om vi skrotar här hemma eller umgås med familj och vänner.

Ha en fin sommardag så hörs vi!

KRAM!

What do you think?

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 Comments
  • Mamma C
    juli 12, 2022

Vilken fin present era män hade fått av sin svärmor. Och vilken tur att deras fruar fick följa med på den också 😉😁.
    Ser jättevackert ut och roligt att få gå en guidad tur med.
    Kram Carin

• tiname@live.se
      juli 15, 2022

Eller hur! Det var en fantastisk liten tripp <3 Kram //Tina

Previous
EN LITEN TRIPP TILL SJÄLSÖ OCH SALTHAMN…