-
EN SNABB SVÄNG TILL GOTLAND…

Som jag skrev i mitt senaste blogginlägg så blev det en snabb sväng till Gotland och Visby för mig i början på veckan. Vädret och havet visade sig från sin bästa sida och när jag och Vendela kom fram så gick vi ner till Stora Torget och tog ett glas i solen. Så härligt att uteserveringarna nu fylls med soltörstande människor och Visby lever upp igen.


Vi hamnade på Bageriet eller ”Baggan” som det kallas i folkmun och det var så skönt i solen.

Målet med resan var ju att kika på en lägenhet som vi var intresserade av och eftersom Per inte kunde följa med så reste jag över själv. Den ligger här, precis intill Stora Torget och hade det inte varit för att sovrummet i lägenheten ligger in mot gården så hade vi aldrig sett den lägenheten som ett alternativ. Det är ingen lek att ha ett sovrum ut emot den här gränden där precis alla passerar dygnet runt… i olika skick ska tilläggas. Vi har tidigare bott på andra sidan torget så vi vet att vi trivs som fisken i dessa kvarter.
Och vet ni… vi vann budgivningen så lägenheten är vår! Ni ska självklart få se mer av den framöver. Det är en 3:a på 78 kvm som vi i princip kan flytta in i direkt utan någon slags renovering. Det är några färgval vad gäller tapeter bara som vi kanske vill förändra men i övrigt är den så fin.

När solen försvann bakom hustaken gick jag och Vendela hem till henne och passerade Creperiet där jag, i måndags, hann med en lunch med en fin kompis.

Tänk att vi ska bo här inne i Visby igen. Vi är så taggade för det. Vi kommer såklart ännu ha Stockholm som vår bas ett tag till men nu har vi möjlighet att resa över oftare när vi inte behöver ha bilen med hela tiden.
I veckan har vi annars umgåtts med de yngsta flickebarnen i familjen och firat 15-årig bröllopsdag. Men det är en annan historia.
Ha en fin helg!
KRAM!
-
PÅSKLOV 2026 I SÄLEN…

Nu funkar det att ladda över bilder igen så håll i er… här kommer ett ordentligt bildregn från vår påsklovsvecka i Sälen.
När vi körde upp så blev det bara sämre och sämre väder ju närmare Sälen vi kom. Stundtals var det riktigt läskigt faktiskt. En del bilar fastnade i backarna upp till Lindvallen men vi kom fram lyckligt och väl tillslut.

Under alla år, sen barnen var små så har vi oftast bott här på Vintergatan men i år valde vi att bo i en svit på grannhotellet Ski Lodge.

Vi hade en stor balkong/terass med en magisk utsikt över backarna. Vår terass är den längst upp till vänster.



Sviten som är en lägenhet med utsikt över skidbackarna vid Experiumtorget har ett kök, tre sovrum; två med dubbelsäng och ett med två våningssängar. Det finns två badrum varav ett med bastu. Allrummet är stort och det finns gott om plats för skidkläder, hjälmar mm. Till lägenheten hör också ett förråd för pjäxor och skidor. Snyggt och fint och vi har trivts som fisken.




Så här mycket snö hade det kommit när vi kom fram.


Första kvällen trollade Jacob fram en riktigt god högrevsgryta som han hade med sig hemifrån.

I måndags vaknade vi upp till det här!


Vi var ju några stycken med en hel del krämpor i år; jag med min ostadighet, Per som fått ett finger ur led och Vendela som fått en knäskål ur led för några månader sen men vi fick till några fina åk under veckan trots allt.


Så vackert när kvällssolen ligger på…

En av kvällarna fixade Jacob dumplings. Till det åt vi kycklingspett och avokado med chilirostade sesamfrön. Så gott och bra när man är många.


Vädret under veckan har varit så galet fint. Eftersom det kommit så mycket snö så har det också varit jättebra i backarna. Dessutom var det så lite folk i Lindvallen under påsken; jag tror aldrig jag sett så lite folk faktiskt så det var synd att att jag inte vågade åka så mycket. Jag tog mig mest mellan olika ställen för att att möta upp familjen för lunch eller afterski.


Att ta ett glas rosé på vår terass var magiskt!


Och de här två då… som numer susar nedför backarna. De är sååååå duktiga.

En av kvällarna gick vi bort till Gustavstorget…


… och tog pistmaskinen upp till Toppstugan. Loa och Majken hade frågat efter det så det var klart vi skulle göra det.



Så fin utsikt!




Deras fondueafton är riktigt bra. Man får oxfilé och en massa tillbehör från en buffé men det finns också vegetariska alternativ och foundue anpassat till barn.


En eftermiddag åkte vi över Sälfjällstorgets backar och gick på afterski på Sälenstugan. Alltid lika mysigt!







Majken önskade en låt med Thomas Stenström… Slå mig hårt i ansiktet och hon klappade händerna så fort och hårt hon bara kunde.

Jag och Per tog en taxi hem och då fick vi skjuts av vår favoritchaufför Andreas.

I torsdags åkte Jacob med familj hem igen och fy så vemodigt och tomt det blev. När huset är fullt av liv och så helt plötsligt så var det bara jag, Per och Vendela kvar.


Men vi njöt för fullt av de sista dagarna, åt gott på SkiLodge (vilket var kul för deras käk har annars inte varit mycket att hurra för de senaste åren), hängde i solen på vår terass och mötte upp vänner på ett glas.


Se hur mycket snön smält undan på en vecka…


Även sista dagen sken solen på oss när vi vaknade…

… och sen var det dags att checka ut och åka hemåt.


När vi åkte till Sälen så var det halt och slirigt på Oxbergsbron men hemresan var fin med strålande sol hela vägen hem till Stockholm. Jag är så tacksam för den här veckan med delar av familjen och för mig var det så välbehövligt med ett miljöombyte.
Just nu är jag ips vips hemma på Gotland. Jag reste med Vendela hem idag eftersom jag ska gå på en lägenhetsvisning i morgon. Så spännande att den här processen är igång.
Ha en fin uppstart på nya veckan!
Vi hörs!
KRAM!
-
HEJ HEJ FRÅN SÄLEN…

Här kommer en liten hälsning från Sälen. Jag har tappat bort min mojäng som jag laddar ur bilder med så jag får bjuda på endast en bild idag. Min skidåkning går sisådär. Jag är ff väldigt svajig märker jag men några åk har jag i alla fall vågat mig på så att jag kunnat transportera mig över systemet till olika ställen. Det får duga för i år nu när det är som det är. Men det är fint att få vara tillsammans med familjen, vi bor bra och vädret är magiskt. Solen skiner varje dag och backarna är fina. Det kom ju grymt mycket snö när vi kom och dagarna innan.
Idag åkte Jacob med familj hem vilket är lite deppigt men vi som är kvar maxar så mycket vi kan innan vi åker hemåt på lördag.
Vi hörs igen när jag hittat min mojäng…
KRAM!
-
PÅSK- OCH 30-ÅRSFIRANDE…

För ett par dagar sedan skulle jag fixa ett inlägg men då var det något stök med wordpress så det gick inte att ladda upp några bilder. Nu verkar det vara ordning och reda igen.
Vill bara titta in och säga hej och berätta om vad som hänt sen senast. Vi befinner oss just nu i Sälen (följ mig på @tiname_insta om ni vill följa här och nu) men här kommer ett inlägg från påsken.

I torsdags kom Vendela och hon hade önskat sig en AW på Rörstrandsgatan så det fixade vi till såklart.


I fredags fyllde vårt älskade flickebarn 30 år så vi började med en mysig frukost; äggröra, bacon, färskpressad juice och bröd från Lillebrors bageri.


Vi mötte sen upp Vendelas syskon och deras familjer för en lunch på Grodan.



Ostron, bubbel och goda varmrätter. Jag valde en Biff Rydberg.


På kvällen hade födelsedagsbarnet önskat sig skaldjur och så klart vi fixade vi till det. Vi fick tag i de största och godaste havskräftorna ever.
Igår körde vi upp hit till Sälen i det sämsta vädret jag varit med om. Vi hade alla väder. Det började med sol, övergick till regn och dimma, från Sala snöblandat regn och sen ett jäkla snöande hela vägen fram till Sälen. Halt och slirigt men vi alla kom fram lyckligt och väl tillslut.
Idag har vi mestadels haft sol men det har varit blåsigt. Eftersom Per har fått ett finger ur led så blev det ingen skidåkning för honom idag så jag höll honom sällskap. Vi har istället skottat på vår stora altan, mött upp familjen på lunch och sen häng på Ski Lodge där vi också bor. I morgon ska det bli soligt och mindre blåsigt så i morgon ska vi testa och se om vi kan ta en tur i backarna.
Vi hörs snart igen!
KRAM!
-
ÄNTLIGEN ÖPPET PÅ TOFTA BEACH HOUSE…

Just nu är vi på en snabbvisit på Gotland. Vi reste ner i fredagskväll för att i helgen fixa det sista inför visningar, som vi hoppas på ska bli av här nu under våren. Man vet ju aldrig om det finns ett intresse men vi håller tummarna. Vi har ju ingen brådska så skulle det vara så att huset inte blir sålt nu i närtid så väntar vi bara in rätt tillfälle och rätt köpare.
Vi kom fram vid midnatt natten mot lördag och igår förmiddag åkte vi in till Visby, handlade och hälsade på min mamma. Vi mötte sen upp vänner för en tidig middag på Tofta Beach House som äntligen öppnat för säsongen igen.

Här har man den bästa utsikten.


Jag åt en halstrad gös som var supergod. Rekommenderas om ni har vägarna förbi. Ett par timmar senare blev vi upphämtade och sen fortsatte kvällen hemma hos fina vänner här i Tofta.
Idag har vi fixat och donat här hemma och strax ska vi grilla. Så skönt med ljuset hörreni. Det kommer att vara ljust en hel timme till. Underbart!
I morgon kommer en städfirma hit, bilen ska få sommardäck och besiktas (det säger jag är karlgöra så det får Per fixa haha) och sen ska vi bli bjudna på middag hos mamma. På tisdag reser vi tillbaka till Stockholm igen, vi ska rassla av några jobbdagar och sen är det ju påsk. Vi har tagit en veckas semester över påsklovet och ska bara göra härliga saker med familjen vilket jag ser fram emot så mycket.
Ha en fin söndagskväll!
KRAM!
-
STEG FÖR STEG KOMMER JAG TILLBAKA…

Vilken tid det tar att komma igen… men jag känner nu att jag har tagit tillbaka nästan alla delar i mitt liv, om än i mindre skala. Jag kan jobba (jobbar 50% två veckor till), jag kan umgås med vänner och familj, jag kan träna, jag kan läsa böcker och se på serier och tillsammans med Per styra upp vår försäljning av vårt fritidshus på Gotland men jag måste tänka till och planera mina dagar så att det inte blir för mycket på en gång. Det jag ännu inte tagit tag i är att gå på stan och köpa nya kläder. Jag gick ner till city en dag för att testa på hur det kändes men oh my vad snurrigt med alla människor. Det blev inget inköp men jag gick i alla fall runt i olika butiker bara för att vänja mig.
Förra helgen tog vi bussen till Söder för att fixa lite ärenden.

På vägen hem hoppade vi av vid Gamla Stan för att hitta något ställe där vi kunde äta lunch.

Mycket var stängt men tillslut sladdade vi in på Österlångatan 17. Min räksallad såg magisk ut men skenet bedrog. Den var dränkt i någon slags citrondressing så allt smakade bara surt och räkorna var så torra. Den lunchen blev en besvikelse.


Jag har varit på Arlanda ett par dagar och jobbat och äntligen kommit iväg till gymet. Jag har tränat lite lätt hemma men nu var det dags att komma igång på riktigt. Jag var förberedd på att kroppen skull reagera efteråt och så blev det. Dagen efter träningen var den sämsta dagen på länge. Men dagen efter det vände det och jag har nu haft flera riktigt bra dagar på rad och jag är så tacksam för det. Jag känner hopp…

Den här helgen har vi haft en riktigt umgås-med-barnen-helg. I fredags mellanlandade Lilly hos oss innan hon åkte tillbaka till Valencia.

Igår hämtade Jacob och Loa upp oss och vi åkte ut till Vaxholm.


Vi hade med oss påskpresenter från barnens gammelmormor…

… och blev bjudna på en magisk salsicciapasta till middag. Lite senare tog vi bussen hem vilket funkar så smidigt. Vi kan åka från dörr till dörr på en timme.

Idag mötte vi upp Johannes med familj…

… och gick till lekparken i Vasaparken. Vi var inte ensamma om att vara i den parken idag om man säger så. Herrejösses, halva Stockholm var nog där… Men Tage tyckte det var kul!

Efter ett tag gav vi upp och gick hem till oss och fikade…

… och Tage fick öppna sitt paket från gammelmormor.
En mysig familjehelg!
I veckan väntar lite blandat jobb, en AW, träning och till helgen åker vi till Gotland igen. Vi ska ta emot en städfirma som ska fixa inför visningarna. Vi kommer att göra det enkelt för oss och inte göra alls speciellt mycket själva. Det orkar jag inte med.
Ha en fortsatt söndag så hörs vi!
KRAM!
-
EN ÖNSKELAMPA ÄR PÅ PLATS…

Sen vi flyttade hit till vår lägenhet för drygt ett år sedan så har jag gått och dreglat över den här lampan i skyltfönstret i lampaffären som ligger runt hörnet vid oss. Nu hade den en prislapp som var högt över gränsen för vad man i min värld kan lägga på en lampa och inte ens när de hade 20% på lampor i butiken så kände jag att den var värd det. När jag satt och surfade runt en kväll så hittade jag samma lampa i en nätbutik till en femtedel av priset i lampaffären så då slog vi till. Det var några månaders leveranstid på den men nu är den här! Vi insåg på en gång att vi själva inte skulle sätta ihop drygt 100 prismor så vi lejde ut jobbet och nu hänger den där och vi älskar den!!!
I veckan har det varit rätt fullt upp. Jag har varit på Arlanda och jobbat tre dagar och vi var också ute och middag med vänner en kväll. Igår kväll efter att jag kommit hem från ett besök hos läkaren så var jag som ett ras. Det blev en kväll i soffan och ett Love is blind-marathon.
Så skönt med helg och att inte ha något planerat. Vi tar dagen som den kommer…
Ha en fin lördagskväll!
KRAM!
-
OCH DÄR KOM DEN… VÅREN…

När vi åkte från Stockholm för en och en halv vecka sen var det vinter, snö och kallt och även om det inte var någon snö på Gotland kvar att tala om så var det grått, kallt och burrigt när vi kom. Men se, sen kom den minsann… våren med sol och värme. När åkte till färjan i går eftermiddag så var det ett jättehärligt väder och även om det kanske kommer bakslag så har vi i alla fall fått en försmak av vår. Underbart!

Det känns fortfarande som att vi fattat rätt beslut att sälja huset i Tofta och flytta in hit till Visby. Jag har saknat strandpromenaden längs med havet som sträcker sig flera km ut till Snäck. Miljön i Visby innerstad är unik och vi har inte på många år nyttjat det utbud som Visby erbjuder.


Ser fram emot att på ett enklare sätt kunna umgås med Vendela framöver. I fredags mötte jag upp henne på ett glas rosé vid Stora Torget. Så mysigt!


När satt man ute i början på mars senast och tog ett glas rosé utan att frysa ihjäl? Solen tittade fram och det blev varmt och skönt. Magiskt!


I helgen tittade mamma förbi med gott fikabröd. Första utefikat på altanen.

Innan vi reste hem tittade vi till pappa på kyrkogården och han hade det bra där i vårsolen med snödropparna runt omkring sig.
Det har varit bra dagar på ön. Vi har skrivit avtal med en mäklare, gjort en plan för fotografering och annonsering och även hunnit att vara på en visning. Vi får se vad det leder till. Jag har också umgåtts med mina tjejkompisar en kväll så det har varit en bra blandning mellan jobb, socialt och praktiska saker i veckan och helgen som gått. Och jag har fixat det bra känner jag. Jag är så tacksam för att jag börjar få tillbaka mitt liv utan att bakslagen är allt för stora.
Nu är vi tillbaka här i Stockholm igen och jag fortsätter att fokusera på en bra blandning mellan jobb, socialt och allt annat som ingår i livspusslet.
Ha en fortsatt fin vecka!
KRAM!
-
OCH DÄR KOM SOLEN…

I morse vaknade vi upp till en klarblå himmel men lika fort som den kom så försvann den. På eftermiddagen kom solen tillbaka och visst är det fint när den strålar in och skapar fina skuggor? Jag är så glad över att vi nu lämnat januari och februari bakom oss och även om mars är en oberäknelig månad så brukar man ändå se en del vårtecken lite här och där.
Jag försöker att stanna i det lugna och fina men det går ändå inte att tänka bort allt förskräckligt som händer i världen. Jag är inte tillräckligt insatt för att ha en åsikt men oavsett så är det så sorgligt. Det kommer närmare när man har vänner som befinner sig på platser som är utsatta. Det gick så fort… Må dessa krig avslutas snabbt. Det räcker nu…

Idag blev det en tur till Gnisvärd för att titta till vår strandstuga.


Det blåste friskt!

Vi gick bort till fiskeläget…

… och längst ut på piren. Där finns det en skrivarstuga i den gamla bunkern som man kan kan hyra för en billig peng. Tanken är man kan vara kreativ här och skriva i Lars Noréns anda, och här finns bland annat hans gamla skrivmaskin som man får lova att använda. Hur coolt!



Vi har också varit vid återvinningen i Klintehamn idag och gjort oss av med en del grejer men sen har det varit lugna gatan här vilket har varit skönt. Det är lugnt och tyst här ute på landet vilket är så bra för mig nu. Det kommer jag att sakna.
Hoppas att ni har haft en fin helg. Vi hörs i veckan!
KRAM!
-
BARA EN MASSA NYANSER AV GRÅTT…

Igår eftermiddag landade vi in på gotländsk mark igen. Det var grått och dimmigt när vi körde av färjan och idag har det varit ännu mer grått och dimmigt. Vi såg knappt havet när vi kom ner på stranden och det är ett galet lågvatten så stranden är otroligt bred.
Det känns fint att vara här igen men vi har inte ändrat oss vad gäller beslutet att sälja vårt fritidshus. Det känns rätt även nu när vi är här. Så vi följer vår plan och möter upp mäklare i veckan.
Idag mår jag skräp men det visste jag att jag skulle göra. Jag börjar känna igen mina mönster nu. Igår deltog jag i ett tre-timmarsmöte med jobbet; hemma, sen i farten på väg till Nynäshamn och avrundade när vi kom på färjan. Per har dragit på sig ett rejält ryggskott så vi tog en egen kupé där han kunde vila efter bilkörningen och även jag, efter att jag jobbat klart. Vi körde direkt ut hit till Tofta, packade in allt, fixade till oss lite snabbt och sen tillbaka till Visby igen. Jag hade en tid vid optikern för att kolla upp varför jag inte kan ha mina nya glas. Jag har fått ta fram mina gamla glasögon men optikern ska göra en del justeringar så får vi se om det blir bättre. Jag får tillbaka dem om två veckor. Därefter var vi förbi min mamma och hämtade upp Vendela som hade hängt med sin mormor ett par timmar. Avrundade kvällen hos min syster och hennes Niklas på en invignings-AW av deras nya kök. Det har blivit så fint och det var roligt att få umgås med dem och ett gäng vänner igen. Det har vi inte gjort sen långt innan jul.
Jag är så glad över att jag höll ihop hela dagen och kvällen men idag har det varit svajigt. Det var jag beredd på att ta och det är så värt det. Nu är det lugna gatan här hemma resten av helgen och sen väntar en spännande vecka där jag har möjlighet att gasa och bromsa.
Ha en fortsatt fin helg!
KRAM!
