VARNING FÖR NÄTBUTIKEN “TRANA STOCKHOLM”…

Posted on

Inlägget innehåller reklamlänkar till MQ Marqet och UNIQLO.

Jag brukar inte vara den som brukar ta ut svängarna och handla i tveksamma butiker på nätet. Jag brukar gå för det säkra och handla där jag känner mig trygg och säker men förr eller senare ska man ju råka ut för en tveksam aktör vilket jag nu gjort.

Någonstans på Instagram eller Facebook så susade det förbi en butik med en bild på en snygg kappa och när jag kollade upp butiken så var de anslutna till Klarna och deras tjänst “få varan först och betala sen”. En smidig tjänst som funkar utmärkt när man handlar och behöver lämna tillbaka grejer utan att ligga ute med pengar under tiden och korrigeringar vid returer styrs upp innan det är dags att betala. Det känns tryggt när Klarna är inblandade. Trana Stockholm utlovade också snabba och smidiga returer, och poängterade att de står för smidighet och ärlighet. Där borde jag väl ha dragit öronen åt mig…

Jag beställde kappan och när jag fick veta efter beställning att leveranstiden skulle vara längre än vanligt så förstod jag att den där kappan kommer inte från Sverige utan finns någonstans utanför Sveriges gränser. Kappan kom och jag behövde inte ens öppna påsen för jag såg direkt att den hade en helt annan nyans vad gäller färgen än jag trodde och materialet hade allt annat att önska. Eftersom jag hade kollat att det var 14 dagars ångerrätt så började jag kolla lite närmare på hur jag skulle göra för att returnera kappan. Och det var då det började spåra ur…

Det fanns ingen retursedel med i leveransen varpå jag kontaktar butiken via mail som meddelar att de har som målsättning att svara inom 24 timmar. Så småningom får jag ett svar där de meddelar på knackig svenska att jag kan få 20% på varan om jag behåller den. Tack men nej tack svarar jag, ge mig en retursedel. Det går ytterligare ett dygn och de återkommer med ett nytt “generöst” erbjudande där de erbjuder mig att behålla kappan med 30% rabatt. Jag upprepar i svaret återigen att jag inte är intresserad och skrev i skarpare ton typ “ro hit en retursedel”. Då kommer ytterligare ett sista erbjudande från “Anette” som hade stämt av med sin högsta chef och nu kommer ett fantastiskt erbjudande om att behålla kappan med 50% rabatt och om jag inte skulle ta detta fantastiska bud så skulle de avsluta ärendet.

Alltså på riktigt… där och då brast det för mig och jag skrev att om de inte gav mig en retursedel pronto så skulle de få se på andra bullar. Jag ska besparar er detaljerna. Då kom det en retursedel efter ytterligare ett dygn men om jag ville lämna tillbaka varan så var jag tvungen att skicka varan rekommenderat till Belgien. Sagt och gjort så jag gick iväg till posten idag och betalade 300 kr för att få returnera kappan. Kappan kostade 589 kr på rea men nu var jag så jäkla förbaskad rent ut sagt så även om det blev dyrare för mig att skicka tillbaka kappan än att acceptera deras erbjudande om att behålla kappan med 50% rabatt så blev det en principsak för mig eftersom jag vägrar att kohandla med oseriösa butiker.

Ja nu återstår att se om jag kommer att få några pengar tillbaka eller om det här paketet kommer att “försvinna” på vägen till Belgien för de har i sina mail till mig uttryckt att det är jag och ingen annan som har ansvar för att varan kommer fram till Belgien. Så varning, varning för att handla i den här butiken; Trana Stockholm, som satt i system att ingen på ett enkelt sätt kan returnera en vara som man inte är nöjd med. Dessutom förhalar de ångerrättstiden genom att spela på att de har som målsättning att svara inom 24 timmar och på det sättet kan de se till att man passerar ångerrättstiden. Ja, någon gång ska vara den fösta att bli blåst och jag har nu också hört av mig till Klarna som kommer att starta en utredning kring den här butiken.

To be continued…

Nu satsar jag istället på en klassisk trenchcoat som exempelvis finns i en trygg butik som den HÄR.

Eller den HÄR som också är riktigt snygg.

Ja det var allt för idag. Nu väntar vi in skärtorsdagen och sen lite påskledighet!

KRAM!

What do you think?

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

18 Comments
  • Helene
    april 6, 2023

    Usch så ledsamt med oseriösa företag, håller tummarna att det löser sig.
    Önskar dig en fin och solig Påsk🐓
    Kram Helene💛

    • tiname@live.se
      april 7, 2023

      Eller hur, så tröttsamt… Fakturan är struken nu i alla fall men det kostade mig 300 kr att skicka tillbaka kappan. Morr! Ha en fin påsk :_) Kram //Tina

  • Lena
    april 6, 2023

    Hej Tina,
    Jag kan öka på din lista med ytterligare en nätbutik….Intimissimi. Precis samma förfarande.

    Önskar dig ett bra slut på det köpet och en riktigt Glad Påsk 🙂

    Kram/ Lena

    • tiname@live.se
      april 7, 2023

      Hej Lena, Tack för varningen! Den butiken ska jag också undvika framöver. Det löste sig till slut men det blev en dyrköpt läxa. Ha en fin påsk! Kram //Tina

      • Jenny
        maj 26, 2023

        Jag blir lite småfnissig då jag just nu sitter med exakt samma mejlkorrespondans med Trana. Vi är nere på 30% nu…
        Har aldrig varit så otrevlig i ett mejl tidigare. Anmält det hos Klarna och de ska återkomma med en lösning. Ger mig inte och kommer inte betala en spänn.

        Trevlig helg☀️

  • Mamma C
    april 6, 2023

    Men så trist. Hoppas nu det löser sig och att du får dina pengar.
    Ha en fortsatt fin skärtorsdag.
    Kram Carin

    • tiname@live.se
      april 7, 2023

      Ja verkligen! Det löste sig men det blev dyrt. Ha en fin påsk! Kram //Tina

  • Eva
    april 6, 2023

    Ytterligare en butik till din lista är Sothie, där jag beställde och betalade shampo för lockigt hår. Shampoleveransen dröjde, väntade och väntade. Kontaktade dem via åtskilliga mail, men fick inget svar. Hittade ett telefonnummer som jag ringde, fick då svar att jag hade nummer 1 i kön, men de svarade aldrig.
    Till slut tröttnade jag och kontaktade Qliro, vilket var betalningsföretaget som jag betalat via. Då till slut fick jag svar från Qliro och shampot levererades efter en tid.
    Glad Påsk!
    Kram Tummelisa

    • Pia Gustavsson
      april 7, 2023

      Jag vill varna för Saturnus Stockholm som annonserade om läder sandaler från Tiger Sverige.Jag uppfattade att det var ett par sandaler i från märket Tiger.
      Dröjde väldigt länge innan de kom ,i paketet låg det ett plastsandaler från Kina.
      Ingen retursedel och vid kontakt med företaget fick jag ett Mail som var hur långt som helst.Upplevde det hotfullt om regler och att Hollänsk lag som gällde….Var även i kontakt med Tigers huvudkontor som visste om det här företaget som utger sig för att vara Tiger.
      Jag kontaktade Klarna som tog tag i ärendet och jag behövde varken betala eller skicka tillbaka varan.Nu ligger här ett par plastsandaler som påminner mig om att aldrig handla på okända butiker.
      Pia

    • tiname@live.se
      april 7, 2023

      Tack för den varningen! Så tröttsamt med oseriösa företag. Bra att du fick ditt schampo ändå till slut men man ska inte behöva lägga ner tid på att jaga efter sina varor. Ska hålla mig undan från den typen av företag i fortsättningen. Ha en fin påsk du också! Kram //Tina

      • tiname@live.se
        april 7, 2023

        Då lägger jag till även Saturnus till min lista. Just den där hotfulla tonen känner jag igen från Trana Stockholm. Men men, man lär sig av sina misstag så blir det bara inköp i seriösa butiker framöver. Ha en fin påsk! Kram //Tina

  • Kajsa
    april 23, 2023

    Önskar att jag läst ditt inlägg innan jag handlade där 🫠 Har haft exakt samma mailkonversation med dem, och har nu blandat in Klarna för att få hjälp. De kan glömma att jag skickar något till Belgien dock. Fy så tröttsamt med oseriösa företag!

    • tiname@live.se
      april 29, 2023

      Så förbaskat tråkigt med den typen av oseriösa företag! Jag gav efter för hot och betalade men förmodligen hade det inte hänt något om jag låtit bli. Lycka till! Kram //Tina

  • Hanne
    maj 23, 2023

    Jaha, nu sitter jag här med ett erbjudande på 50% tillbaka och behålla varan!
    Jag blir så trött och ledsen! Det är inte mycket pengar det är prat om, men jag känner mej lurad!

    • tiname@live.se
      maj 24, 2023

      Precis så kände jag också. Ett riktigt praktexempel på oseriöst företag. Är så less på mig själv att jag gick på det! Kram //Tina

  • Anna
    maj 26, 2023

    Tack för kommentaren!
    Jag har nyligen fått en beställd klänning som tyvärr inte motsvarar förväntningarna.
    Jag har nu mailat till företaget Trana om önskan till retur. Få se om de svarar!
    Mvh A.

    • Christin
      maj 27, 2023

      Tips, skriv att du vill reklamera klänningen för att den inte uppfyller förväntningarna.
      Och hänvisa till konsumentköplagen. Bifoga även bilder på klädesplagget.
      En kompis har förmodligen köpt samma plagg och fick inte rätt förens hon ändrade returnera till reklamera.

      • tiname@live.se
        maj 28, 2023

        Bra tips Christin! Det är nog så man måste bemöta den här typen av oseriösa företag. Lycka till Anna! Kram //Tina

Previous
NÄR MAN FÅR FIRA EN ÄLSKAD 27-ÅRING…