DAG 2 I BERLIN…

Inlägget innehåller reklamlänkar till Ellos och Åhléns.

För er som inte tröttnat på att jag berättar om vår helg i Berlin så kommer här ett bildregn till. Det sista för den här gången vill säga… för jag vill så gärna åka tillbaka dit framöver igen. Då ska vi utforska fler spännande platser som vi har fått tips om och även leta reda på bra restauranger vilket det inte har varit fokus på den här gången. Vi har bara sladdat in någonstans när vi blivit hungriga och upplevelsen har ibland blivit därefter…

Här står jag och Philippa på Unter den Linden. Gamla Östberlins vackra boulevard som går ända fram till Brandenburger Tor. Ni ser lite av BT i bakgrunden. Vad jag har förstått så låg Brandenburger Tor varken i Öst- eller Västberlin utan i ett ingenmansland mitt emellan.

Min klänning är tyvärr slut men HÄR finns en variant som är både snygg och billig, och som man kan ha både sommar och vinter. HÄR är en annan fin som verkligen liknar min.

Men dagen började med en gigantisk frukost minst sagt. Vi gick ut på Philippas gata och landade in på ett litet café men trots att både Per och Philippa gör sig bra förstådda på tyska så blev det helt uppåt väggarna haha. Vi fick in så mycket frukost! Allt från omeletter, yoghurt, panini, kaffe, juice och massor av bröd. Här ser ni lite av vad som kom in. Vi hade fullt sjå kan jag säga. Vi stod oss på det i mååååånga timmar.

Efter frukosten promenerade vi bort till Philippas skola som ligger någon km från där hon bor så att vi har lite koll på vart hon kommer att hålla hus om dagarna. Vid Kurfürstendamm hoppade vi på en Hop on – Hop off igen och klev av vid Brandenburger Tor som är en stadsport som har kommit att bli en symbol för Berlin.

En annan variant av Hop on – Hop off. Så fin, eller hur?

En liten bit ifrån Brandenburger Tor ligger Holocaust-Mahnma som är ett minnesmonument över Europas mördade judar. Det består av över 2 700 betongpelare i skiftande höjd, där det är meningen att man ska vandra mellan dem för en känsla av utsatthet och instängdhet.

Några hundra meter från Holocaust-Mahnma ligger platsen där Hitlers bunker låg. Idag är det en parkeringsplats. Det finns bevarade bunkers i området men de är inte tillgängliga för allmänheten. Det sägs att Adolf och Eva Hitlers (fd Braun. De gifte sig innan de båda begick självmord i bunkern) kroppar brändes alldeles intill vid det som idag är en lekplats men det är tydligen inte helt sant. En kopia av bunkern finns i ett museum som ligger någon km bort.

Tvära kast… på vägen till nästa ställe vi ville besöka så hamnade vi på en modevisning där det bjöds på bubbel. Ja, tack sa vi!

Det sista stoppet för dagen var Dead Chicken Alley som ligger på Rosenthaler Str 39. Här i den coola miljön finns det ett konstgalleri, en bio, ett monsterkabinett och ett par grymma barer.

Jag älskar den ruffiga miljön!

Här stannade vi ett bra tag och tog en drink eller två.

Kvällen avslutade vi hemma på Philippas gata med en middag innan vi kramades hej då med flickebarnet för den här gången. Jag känner mig övertygad om att hon kommer trivas som fisken. Hon bor bra i ett bra område och hon har redan kontakt med sina kurskompisar. Det kommer att bli bra det här. Kändes dock konstigt att lämna kvar henne när vi åkte hem morgonen efter. Älskade bonusunge!

Idag har det jobbats hela långa dagen. Jag har rätt mycket att stå i på jobbet den här veckan och nu känner jag att jag är igång på riktigt jobbmässigt. Det tog lite tid att varva upp efter den här magiska sommaren men nu är det full fart och jag har flow igen. Vi har så mycket spännande att jobba med under hösten men vi vill INTE ha några trista överraskningar nu. Det har vi inom flygbranschen fått nog av de senaste åren.

Ha en fortsatt fin vecka så hörs vi!

KRAM!

What do you think?

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 Comments
  • Marianne
    september 7, 2022

Så fina bilder från Berlin du visar oss. Väggmålningen med flickan i slutet av bildkavalkaden påminner om Anne Frank ? Var på besök i Amsterdam 2015 då man firade 70 årsjubileum av freden och besökte då hennes hus.

• tiname@live.se

Tack snälla! Det är en målning av Anne Frank så det är helt rätt spanat av dig :-). Jag skulle också vilja besöka hennes hus någon gång framöver. Ha en fortsatt fin vecka. Kram //Tina

Previous
DAG 1 I BERLIN…