HEMMA IGEN EFTER LJUVLIGA DAGAR PÅ CASA COOK I EL GOUNA…

Hej alla bloggvänner!

Ja, då var vi hemma igen och jag måste säga att det var så svårt att slita sig från solen, värmen och detta vackra och harmoniska ställe sent igår eftermiddag. Vi har haft en magisk semester, den bästa på länge och vi ville aldrig att den skulle ta slut. Vi visste ju att stormen Dennis efterdyningar väntade på oss när vi skulle landa på Arlanda och det var ju inget man längtade efter precis. Men nu är vi hemma igen fyllda med energi och lugn i själen.

Jag tänkte jag skulle berätta lite mer om hotellet vi bodde på. Vi har varit i Egypten flera gånger tidigare men aldrig i El Gouna där Casa Cook ligger. El Gouna i sig är väldigt vackert med modern arkitektur, laguner och broar överallt och två marinor. Det byggs mycket här och Casa Cook ligger längst norrut ett par kilometer från själva kärnan av El Gouna och runt omkring hotellet så finns det inte så mycket mer än hus och byggarbetsplatser. Nu är det inget man märker av inne på själva resorten och jag kan tänka mig att det kommer att bli supersnyggt runt omkring i takt med att alla byggen blir klara.

Det här möts man av när man kommer in på området kring lobbyn. Pooler och utsikt ned mot Röda Havet. Det är en åldersgräns på 12 år på hotellet så det är väldigt lugnt och stillsamt här. Det enda som hörs är skön loungemusik som skvalar lite svagt i bakgrunden.

Där framme, en liten bit in till vänster låg vårt casa.

Väskorna tog personalen hand om och körde ut med de här snygga cyklarna. Personalen på det är hotellet är otroligt serviceinriktade. Alla har ett leende på läpparna och vill göra allt för att man som gäst ska trivas. Vill man inte så behöver man inte lyfta ett finger.

Vi valde ett dubbelrum, en juniorsvit med delad pool. Första natten hamnade vi som jag berättat om tidigare i ett rum där solen inte låg på hela dagen men det var inga problem för oss att få byta. Åker man i januari/februari så vill i alla fall vi ha möjligheten till sol hela dagen. Åker man senare och värmen ligger på en annan nivå så välkomnar man nog skuggan lite mer.

Jag tokgillar verkligen den här stilen när betong möter naturmaterial.

Badrummet var utrustat med allt man behöver och tofflorna som låg och väntade på oss i korgen var supersköna att tassa omkring i. Handdukarna kan ha varit de skönaste någonsin. Tillverkade i 100% egyptisk bomull. Ren magi!

Det finns både innedusch och utedusch.

Hållbarhet genomsyrar hela hotellet.

Här åt vi frukost och middag varje dag och maten lagas öppet inne i själva restaurangen. Vi brukar aldrig välja ” all inclusive” eller liknande men den här gången valde vi halvpension eftersom vi visste att vi skulle vara mest på resorten och vi visste också att maten hade inriktning på det lokala köket med närproducerade råvaror. Det valet ångrade vi inte. Varje kväll fick vi välja på en soppa och två olika varianter på förrätter. Det fanns sen tre varmrätter; en kött eller kyckling, en fisk och en vegetarisk att välja på utifrån en meny som var ny varje kväll. Som avslutning serverades det en efterrätt. Det finns även en Á la Carte-meny men den ingår inte i halvpensionskonceptet. Vinerna höll god standard och var prisvärda. De fanns i olika prisklasser och vissa var tillverkade helt och hållet lokalt och vissa i samarbete med producenter i exempelvis Sydafrika. De beska, kärva egyptiska vinerna från förr är ett minne blott.

Vi var supernöjda både med frukostbuffén, maten och vinerna. Vi hade tänkt att vi skulle åka in till någon restaurang inne i El Gouna ett par kvällar men så blev det inte. Vi var så nöjda med maten på hotellets restaurang så vi valde att stanna kvar och äta där.

Jag tänkte återkomma inom kort med ett inlägg om vad man kan göra El Gouna och i Egypten, hur väderförhållandena är, hur det är med säkerheten, hur man undviker att bli magsjuk etc. Det får bli en variant på frågor & svar tänker jag. En del har ju varit i Egypten och blivit sjuka och vill inte åka tillbaka och många känner sig osäkra på att åka dit av andra skäl. Några frågetecken kan jag kanske reda ut. Ni ska också få se lite mer av vår altan och pool framöver, sen lovar jag att ni ska få se något annat än semesterbilder här inne.

Men nu är vi som sagt tillbaka på svensk mark igen och i veckan väntar något roligt. Vi ska gå på Operan med vänner och det är ju något som vi tänkt på så länge men vi har inte kommit till skott. Men nu ska det bli av och vi ser fram emot det så mycket. Sen väntar barnvakteri till helgen. Loa och Majkens päron ska inkassera en födelsedagspresent och få lite egentid.

Ha en fortsatt fin tisdag!

KRAM!

What do you think?

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 Comments
  • Lena - gott för själen
    februari 21, 2020

Men wow. Det ser verkligen så läckert ut det där stället. Sparsmakad inredning under semestern är så vilsamt!

Kram Lena

• tiname@live.se
      februari 22, 2020

Det var fanatiskt. Vi stormtrivdes verkligen! Precis om du skriver; vilsamt, lugnt och harmoniskt… Kram //Tina